Header

Algemeen

IT zorgt steeds vaker voor een strategisch concurrentievoordeel in menig organisatie. Een goede alignment van de IT-strategie met de bedrijfsstrategie wordt dan ook steeds belangrijker. Om effectieve IT-strategieën te implementeren is het voorts belangrijk dat iedereen ze begrijpt, het nut ervan inziet en ermee kan werken. Hoe u dit het beste kunt aanpakken en kunt realiseren, leert u onder andere tijdens deze opleiding.

Onderwerpen

– Welke trends en ontwikkelingen zijn er binnen IT & business process management?
– Hoe kan ik een IT-strategie formuleren die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een organisatie bouwen waarin IT een concurrentievoordeel oplevert?
– Hoe kan ik de IT-strategie integreren en implementeren in de organisatie?
– Welke rol spelen governance, leadership, change en cultuur bij IT-strategie?
– Welke vaardigheden zijn vereist om IT-vernieuwingen door te voeren?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de IT-strategie?

Resultaat

Na afloop van de cursus IT & Business Process Management bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het IT-beleid. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste IT-(alignment)strategie en concurrentievermogen kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van IT, business process management, bedrijfscultuur en verandermanagement.

    Inhoud

    Dag 1: Strategisch management en IT (college 1 en 2)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle IT-strategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie en kan zorgen voor een strategisch concurrentievoordeel. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business process management, IT trends en -ontwikkelingen. U leert tot slot welke stappen er nodig zijn voor een succesvolle uitrol, hoe u een juiste IT-strategie en IT-alignment kunt samenstellen en hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces. .

    Dag 2: IT-alignment, verandermanagement en concurrentiekracht (college 3 en 4)

    Tijdens deze dag leert hoe u uw IT-strategie verder kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips en methodes over IT-alignment en IT management uit de praktijk. U leert hoe u IT-processen beter en effectiever kunt organiseren en hoe een goede organisatie en gebruik van IT kan leiden tot een strategisch concurrentievoordeel. U leert verder hoe u uw IT-strategie effectief kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw IT-strategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties.

    Dag 3: Implementatie en effectiviteit van IT-beleid (college 5)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe IT-strategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw IT-team prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u het alignment proces zo effectief mogelijk kunt laten plaatsvinden maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt  bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt gestuurd, welke metrics worden gehanteerd, wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden en hoe gaat u hiermee om? Tot slot leert u  aan de hand van diverse best practices hoe toonaangevende bedrijven op een succesvolle wijze een nieuwe IT-strategie hebben geïmplementeerd.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Vorm

    De cursus IT & Business Process Management is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over IT en business process management. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een financieel-strategisch perspectief.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Wie

    De cursus IT & Business Process Management is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van IT, en business process management en alignment. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een IT- of bedrijfskundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Docenten

    De docenten die de opleiding IT & Business Process Management voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans ruime ervaring als bedrijfsadviseur, IT-consultant, IT-directeur, businessstrateeg, of ICT-manager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van verandermanagement, IT-management, business development, bedrijfskunde en strategie. Enkele docenten uit de opleiding zijn:


    marijnMarijn Mulders (Tolo Branca). Marijn Mulders volgde de opleiding AMBI. Jaren heeft hij vanuit Cap Gemini bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.


    ralph loeffenRalph Loeffen (Papyrus). Rollout and followup profit improvement plans, International experience, Budgeting, Optimize business processes (optimization and cost savings), roll out ERP software as local keyuser, train colleagues within ERP environment, turn data into information, Monitoring Working Capital (advising in the value chain), Participate in reorganizations (merge systemwise), establish EDI connections together with programmers, describe processes including controls, activity based costing, Specialties: Analyzing processes and procesdata, (Re)Modelling businessprocesses.


    manfredManfred van Gorchum (Capgemini) is manager van de competence group Digital Customer Experience van Capgemini Consulting. Dit is een adviesteam van Capgemini op het vlak van customer experience, channel strategy en digital marketing & sales. Manfred heeft als focus Insurance & Banking. Hij werkt aan customer experience bij Achmea, aan een nieuwe dienst bij Interpolis en Rabobank, en aan customer journeys van Elavon. Hij is auteur van het boek ‘Customer Experience in de praktijk’. Klik hier voor een video-introductie.


    Marcel-Molenaar-LinkedIn-11Marcel Molenaar is Head of Marketing Solutions voor Linkedin Benelux. Voor Marcel bij Linkedin begon was hij online media directeur voor de Free Media Group. Eerder werkte hij in verschillende functies bij OMG/ Mailmedia, HotSMS (nu BDigital) , IBM en Lycos. Marcel heeft meer dan 15 jaar ervaring in de interactieve industrie met een focus op online marketing. Hij studeerde Marketingcommunicatie aan de universiteit van Nijmegen.


    alexander boelenAlexander Boelen (Inno4Business) has many years of experience in managing creativity and combining expertise, focusing on business development by innovation. He has a background in architectural & urban design, knowledge management and (geo-) modeling & simulation. He has developed a large network in, amongst other, the worldwide intelligent transport arena, media & entertainment and universities & research institutes. Specialties:Experienced strategy and innovation advisor; business innovation manager.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Kosten

    Uw investering voor deze cursus bedraagt EUR 1.450,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Data

    Deze cursus gaat twee keer per jaar van start. Colleges vinden in principe om de twee weken plaats. In de vakantieperioden zijn er geen colleges. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart rond 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur.

    StartdatumLocatie
    05-10-2017Utrecht
    05-10-2017Maastricht
    05-10-2017Amsterdam
    18-01-2018Utrecht
    18-01-2018Maastricht
    18-10-2018Amsterdam

    Collegedata: najaar 2017

    • Utrecht: 5 okt, 26 okt en 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Amsterdam: 5 okt, 26 okt en 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Maastricht: 5 okt, 26 okt en 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)

    Collegedata: voorjaar 2018

    • Utrecht: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Amsterdam: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Maastricht: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Bedrijfskunde

    Inschrijven voor de opleiding

    1 Persoonsgegevens
    2 Factuurgegevens
    3 Bevestiging
    • Datum & locatie

    • Persoonsgegevens