Header

Algemeen

Na het sluiten van een historisch klimaatpact is het ondenkbaar dat bedrijven nog langer opereren zonder dat duurzaamheid het centrale uitgangspunt is in hun business development. Zelfs voorlopers zien zich geconfronteerd met ingrijpende gevolgen. Waarschijnlijk ook uw organisatie. Duurzaam en circulair ondernemen is echter niet zomaar ingevoerd; het gaat gepaard met een complex verander- en implementatieproces en heeft een grote impact op stakeholders. Wanneer uw organisatie duurzaamheid omarmt zal deze ingebed moeten worden in de bedrijfsstrategie en vaak in een nieuwe positionering tot uiting worden gebracht. Dat vergt nieuwe kennis en vaardigheden.

Onderwerpen

– Hoe kunnen de global challenges worden vertaald naar organisatiebeleid?
– Welke impact heeft duurzaam en circulair ondernemen op bedrijf en stakeholders?
– Hoe kan de duurzaamheids-propositie worden ingebed in de bedrijfsstrategie?
– Welke rol speelt marketing en communicatie bij de duurzaamheidsboodschap?
– Hoe dient de nieuwe positionering vormgegeven en gecommuniceerd worden?
– Welke (online) marketing en business modellen/ tools kunnen hierbij helpen?
– Hoe kan er gemeten worden in hoeverre de nieuwe positionering effect sorteert?

Resultaat 

De cursus Sustainability & Business Development reikt u nieuwe inzichten en kennis aan op het gebied van business development, duurzaamheid en marketing.. U leert actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. U brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en doet nieuwe vaardigheden op over de implementatie en de marketing van duurzaamheid. U leert hoe u de nieuwe positionering daadwerkelijk gedragen door uw doelgroep kunt krijgen. U weet hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen en bent in staat om op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development en sustainability.

    Inhoud

    Dag 1: Demand, supply chain & umfeld (college 1 en 2)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle duurzaamheids / business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. Uitgangspunt zijn de belangrijkste kernbegrippen uit het veld van MVO, transitie, CSR en duurzaam ondernemen. U leert hoe u deze in kunt zetten in de keten, naar uw markt, naar de stakeholders en naar interne stakeholders in uw organisatie. Kortom, u leert hoe u draagvlak kunt creëren voor uw complete duurzame transitie.

    Dag 2: Strategie, sustainability en business innovation (college 3 en 4)

    Tijdens deze dag leert hoe u uw duurzaamheidsstrategie verder kunt vormgeven. U brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en doet nieuwe vaardigheden op over strategie, business development en marketing van duurzaamheid. U leert onder andere hoe u de nieuwe positionering daadwerkelijk door uw doelgroep gedragen kunt krijgen.

    Dag 3: Implementatie en effectiviteit duurzaamheidsbeleid (college 5)

    Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een duurzaamheidsstrategie maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. Thema’s die met name aan bod komen, zijn: analytics, meten, monitoring en bijsturen van duurzaamheidsbeleid.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Vorm

    De cursus Sustainability & Business Development is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over business development, duurzaamheid & marketing. Tijdens de opleiding gaat u tevens actief in groepen aan de slag op basis van diverse cases en opdrachten. U werkt hierbij aan het opstellen van een duurzaamheidsstrategie voor bekende merken als Achmea, ING of KPN. U leert in groepen de theorie actief toe te passen en krijgt feedback van docenten die deze opdracht destijds zelf hebben geïmplementeerd bij hun opdrachtgever. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een financieel-strategisch perspectief

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Wie

    De cursus Sustainability & Business Development is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, investor relations, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige achtergrond, vijf tot vijftien jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Docenten

    De docenten die de cursus Sustainability & Business Development voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als bedrijfsadviseur, algemeen directeur,  business development manager, strateeg of verandermanager. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van business development, innovatie, veranderkunde en new product ontwikkeling. Enkele docenten uit de opleiding:


    alexander boelenAlexander Boelen (Inno4Business) has many years of experience in managing creativity and combining expertise, focusing on business development by innovation. He has a background in architectural & urban design, knowledge management and (geo-) modeling & simulation. He has developed a large network in, amongst other, the worldwide intelligent transport arena, media & entertainment and universities & research institutes. Specialties:Experienced strategy and innovation advisor; business innovation manager.


    petervlietPeter van Vliet is oprichter van stichting iNSnet (2005) en hoofdredacteur van Duurzaamnieuws.nl. Ziet zichzelf het liefst als aanjager van duurzaamheid en de daarbij behorende transitie. Vanuit de stichting was hij betrokken bij het opzetten van initiatieven, zoals het Platform voor Duurzame en Solidaire Economie, de Zonvogel, Repair Cafe, de Ecologische Voetafdruk. Vanuit Duurzaamnieuws.nl houdt hij actief de vinger aan de pols van duurzaam Nederland. Zijn visie op duurzaamheid is breed: een grondhouding, waaruit zorgvuldig en duurzaam handelen voortkomt dat voorkomt dat we telkens weer crises veroorzaken.


    arendjan majoorArend-Jan Majoor (Freshious) I am a true innovator. I always like to start up new ideas and new initiatives or to help people with this. I am able to bring structure in chaos and (if timing is right) I can empower people to take over. With this strong motivation, I work in the role of entrepreneur, business developer, consultant and program manager in The Netherlands and abroad. From 2008 I have started several companies of which Frismakers/Freshious has always been the common thread.


    royschutttRoy Schutt (VBDN) is business development professional. Ik adviseer en begeleid leidinggevenden die worstelen met de situatie om naast noodzakelijke verbeteringen ook structurele veranderingen in het bedrijf door te voeren. Die onder de dagelijkse druk van het runnen van de huidige business, keihard werken duurzaam concurrentievoordeel te verkrijgen en winstposities in de markt in te nemen en tóch niet tevreden zijn met de resultaten. Ik ondersteun hen zodat zij beter kunnen functioneren in hun wereld, die altijd onvatbaar en onbeheersbaar is.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Data

    Deze opleiding gaat twee keer per jaar van start. Colleges vinden in principe om de twee weken plaats. In de vakantieperioden zijn er geen colleges. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart rond 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur.

    StartdatumLocatie
    12-10-2017Utrecht
    12-10-2017Maastricht
    12-10-2017Amsterdam
    18-01-2018Utrecht
    18-01-2018Maastricht
    18-01-2018Amsterdam

    Collegedata: najaar 2017

    • Utrecht: 12 okt, 26 okt, 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Amsterdam: 12 okt, 26 okt, 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Maastricht: 12 okt, 26 okt, 9 nov (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)

    Collegedata: voorjaar 2018

    • Utrecht: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Amsterdam: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)
    • Maastricht: 18 jan, 1 feb, 15 feb (de collegedagen zijn van 15-21 uur, behalve de laatste: deze is van 15-18 uur)

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Kosten

    Uw investering voor de cursus Sustainability & Business Developmen bedraagt EUR 1.450,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

    Proefcollege bijwonen  / Contact met adviseur / Bel mij terug

    Brochure aanvragen

    Inschrijven voor de opleiding

    1 Persoonsgegevens
    2 Factuurgegevens
    3 Bevestiging
    • Datum & locatie

    • Persoonsgegevens