Definitie van content marketing

Content marketing is het proces waarbinnen waardevolle en relevante content wordt gecreëerd en verspreid met het doel om een bepaald publiek aan te spreken, te betrekken en aan te trekken. In tegenstelling tot traditionele marketing focust content marketing zich niet op het “pushen” van een marketingboodschap, maar maakt het gebruik van een “pull” techniek, waarbij een potentiële klant zich aangetrokken voelt tot de content en via deze content verleid wordt tot een klant-actie.

Waardevolle content

Het oriëntatieproces van de moderne consument is veranderd. We gebruiken in toenemende mate zoekmachines en referenties van anderen om gefundeerde aankoopbeslissingen te maken. Dit is zowel in consumenten- als b2b markten het geval. Content marketing speelt in op deze verandering en haakt in op aankoopfase waarin een potentiële klant zich bevindt. Door waardevolle content te verschaffen die entertainment, informatie of de oplossing op een probleem levert, kan de doelgroep verleid worden om producten of diensten af te nemen.

Voorbeelden van content marketing vormen:

  • infographics
  • magazines (bijvoorbeeld de Allerhande van Albert Heijn)
  • whitepapers
  • video
  • podcasts /audio

Zie ook “Branded content

Gerelateerde artikelen

Contentmarketing: een ontvoering in de jungle van Colombia

Hoe start je met contentmarketing?

Muziek: het onontdekte pareltje binnen content marketing!

Content marketing volgens het periodieke systeem

4 eigenschappen van een goede contentmarketeer

Contentmarketing 3.0: Push of Pull, who cares?

Contentmarketing bestaat al 100 jaar

Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie