Definitie van inbound marketing | Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van pull-marketing waarbij (voornamelijk via nieuwe media) potentiële klanten worden aangetrokken. De term is oorspronkelijk ontstaan als tegenhanger van outbound marketing. Traditionele telemarketing gaat uit van het benaderen van potentiele klanten via de telefoon (push marketing). De inbound filosofie gaat juist uit van potentiële klanten die zelf het contact opnemen met een bedrijf die voorziet in een behoefte die ze hebben.

Veranderend orientatiegedrag

Het internet heeft veel veranderd in het orientatiegedrag van consumenten (zowel zakelijk, particulier als B2B). Dit biedt mogelijkheden voor het werken volgens de inbound gedachte. Inbound marketing kan ervoor zorgen dat potentiële klanten zelf de producten en diensten vinden waar ze behoefte aan hebben, zonder gestoord te worden door traditionele marketing-instrumenten zoals koud bellen of advertenties.

Inbound marketing kan bestaan uit de volgende stappen:

  • creatie van relevante content voor de beoogde doelgroep
  • optimalisatie van de vindbaarheid van content
  • online promotie van content
  • marketing automation en conversies behalen uit e-mailcampagnes
  • continu meten en analyseren

Gerelateerde artikelen

Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)

Branded Content Strategie (Post HBO)

Het webinar als inbound marketingtool

Content mapping als basis van je contentstrategie (whitepaper)

Nut en noodzaak van contentstrategie

In 7 stappen naar een solide contentstrategie

Persoonlijke marketing is met automation in aantocht

Presentatie: Global Content Strategieeën

Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie