Als marketeer of ondernemer is het je werk om de producten en diensten die je aanbiedt, zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. In sommige branches is dat gemakkelijk, maar wat als de branche waarin je werkt saai, flets en simpelweg onaantrekkelijk is? The Entrepreneur geeft zes tips om ook deze producten tot leven te wekken.

Wat is een onaantrekkelijke branche?
‘Mijn product is nogal saai dus marketing werkt niet echt voor mij’. Het is een veelgehoorde uitspraak, maar als het waar is dat marketing niet werkt in onaantrekkelijke branches, dan zouden saaie producten en diensten volgens The Entrepreneur niet bestaan. Met effectieve marketing kun je alles verkopen, ook vuilniszakken, gehoorapparaten of levensverzekeringen. Het product mag dan saai zijn, de industrie is dat zeker niet.

The Entrepreneur geeft toe dat sommige industrieën er van de buitenkant minder aantrekkelijk uitzien dan anderen. Het bedrijf dat vuilniszakken verkoopt, zal dan ook een stuk creatiever moeten zijn dan bedrijven die smartphones aanbieden. Maar wanneer je bereid bent om creatief te werk te gaan en wilt investeren in goede strategieën, zul je snel ontdekken dat onaantrekkelijke branches ook ‘sexy’ kunnen zijn.

Hoe?
AdIn traditionele onaantrekkelijke branches is contentmarketing één van de beste manieren om producten interessant te maken. Houdt daarbij de volgende tips in het achterhoofd:

1. Vergroot je mogelijkheden
Als marketeer in een ‘saaie’ branche heb je een klein voordeel: de competitie voelt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als jij en investeert om die reden ook niet veel in contentmarketing. Dat betekent minder competitie voor jou als het gaat om onderwerpen en zoekwoorden. Hierdoor is het betaalbaar om de strijd aan te gaan met mede-vuilniszakaanbieders en het biedt je de kans op een niche. Daar betalen aantrekkelijke branches grof geld voor.

2. Focus op relevantie
Het probleem dat onaantrekkelijke branches hebben, is dat het lastig is om onderwerpen te brainstormen. Het is een uitdaging om interessante content aan te bieden waarin de nadruk ligt op stoelen, medische hulpmiddelen of verzekeringen. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om content te creëren die niets met je product of dienst te maken heeft. The Entrepreneur zegt: ‘Niet doen!’ Het is het veel waardevoller om op relevante content te focussen. Het genereert misschien niet veel traffic, maar trekt wel de juiste mensen aan: consumenten die daadwerkelijk tot jouw doelgroep behoren.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER