Binnen het vakgebied van de (online) marketing wordt storytelling gebruikt om een boodschap over te brengen en een emotionele connectie te krijgen met de potentiële klant. De gedachte achter storytelling is dat mensen informatie beter onthouden wanneer deze informatie gebracht wordt in de vorm van een verhaal, in plaats van een droge opsomming van feiten. Wanneer iemand geïnspireerd of emotioneel geraakt wordt door een verhaal dan zal de lezer/kijker/toehoorder zich de boodschap beter herinneren en sneller delen met anderen.
De nieuwe generaties klanten (denk vooral aan de millenials) zijn opgegroeid met internet en zijn minder vatbaar voor traditionele vormen van marketing. Storytelling en inbound marketing zijn vormen van marketing die beter inhaken op het veranderende orientatie- en selectiegedrag van potentiele klanten. Niet voor niets gebruikt de mens verhalen al sinds mensenheugnis om informatie van generatie op generatie over te brengen. Storytelling in moderne marketing is daarom niet iets nieuws. Het is de meest oude vorm van marketing die er bestaat, verpakt in een nieuw jasje.
Hoe start je met content marketing?
Marketing 3.0: een social company met een purpose!
Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)
Branded Content Strategie (Post HBO)
Klassieke storytellingelementen gebruiken in contentmarketing