Opleidingsinformatie:
Tijdens de strategie-opleidingen worden cursisten begeleid door een kerndocent van UBS. Het begeleidingsproces zit hem met name op het kundig en inhoudelijk schrijven van een plan van aanpak. Een coachingstraject kan echter ook op maat samengesteld worden op basis van uw behoefte, variërend van een maandelijks ‘spreekuur’ tot een intensieve wekelijkse begeleiding. Coachingstrajecten worden als erg waardevol ervaren door onze cursisten. Wilt u eens sparren met onze business coaches over uw vraagstuk? Dat kan!
Werkwijze coachingstraject
Onze coachingsprogramma’s zijn gericht op het verbeteren van uw organisatie in termen van effectiviteit, omzetgroei en commercieel resultaat. Als u gebruik maakt van een coachingstraject, start uw businesscoach met de eerste van vier geformuleerde stappen: de situatieanalyse. Samen met u wordt bekeken wat de huidige stand van zaken is, waardoor dit komt en welke insights en conclusies hieruit volgen. Hierna volgt stap 2: de (her)formulering van het businessplan (met o.a. doel, richting en gewenst resultaat). Stap 3 omvat de daadwerkelijke realisatie en implementatie van het businessplan en door middel van stap 4 wordt de voortgang van het ingezette beleid bewaakt.
Lean-based begeleiding
U kunt tijdens, na, of los van uw opleiding ook kiezen om gecoacht te worden op financieel-strategische doelstellingen (LEAN). Hierbij wordt er een plan/ project/ implementatie als voorbeeld genomen waar u mee van start wil. Om het project een hoge kans van slagen te geven, worden er heldere KPI’s aan gehangen (omzetverhoging/ kostenverlaging). Hierop wordt u door een LEAN-docent gecoacht. De doelstelling van het coachingstraject ligt vooral op het daadwerkelijk verwezenlijken van de geplande omzet/ kosten- doelstellingen van het project in de tijd en het behalen van een goede ROI.
Opties
Een coachingstraject wordt op maat samengesteld op basis van uw behoefte, variërend van een maandelijks ‘spreekuur’ tot een intensieve wekelijkse begeleiding. Coachingstrajecten worden als erg waardevol ervaren door onze studenten. Wilt u eens sparren met onze business coaches over uw vraagstuk? Dat kan!
Lean based begeleiding
U kunt tijdens, na, of los van uw opleiding ook kiezen om gecoacht te worden op financieel-strategische doelstellingen (LEAN). Hierbij wordt er een plan/ project/ implementatie als voorbeeld genomen waar u mee van start wil. Om het project een hoge kans van slagen te geven, worden er heldere KPI’s aan gehangen (omzetverhoging/ kostenverlaging). Hierop wordt u door een LEAN-docent gecoacht. De doelstelling van het coachingstraject ligt vooral op het daadwerkelijk verwezenlijken van de geplande omzet/ kostendoelstellingen van het project in de tijd en het behalen van een goede ROI.
Voor wie
Strategie Business Coaching is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van strategisch management en bedrijfsstrategie. Doorgaans hebben onze studenten een marketing- of bedrijfskundige achtergrond, minimaal vier jaar relevante werkervaring en een HBO- of WO-diploma (of niveau).
Werkwijze
Afhankelijk van uw behoefte wordt een coachingstraject besproken. Dit kan variëren van een eenmalige sessie tot een intensiever traject waarbij gefocust wordt op uw specifieke businesscase. Centraal in onze aanpak staat omzetgroei en commercieel resultaat. U wordt, na een zorgvuldige intake, begeleid door een businesscoach met ervaring in uw sector en kennis van de benodigde managementdisciplines. Het coachingstraject verloopt doorgaans volgens het volgende stappenmodel:
Stap 1: Analyse en Inzicht. Vertrekpunt is de huidige positie van uw marketing, verkoop, management of ondernemerschap. Met een kritische blik kijkt UBS met u naar het probleem dat u ervaart. Interviews, panels of online onderzoeksmethoden worden vertaald in een heldere situatieanalyse, waardoor reële doelstellingen en strategieën kunnen worden geformuleerd.
Stap 2: Koersbepaling. Wat wilt u bereiken? Welke verkoopresultaten, welke positionering, welke waarden streeft u na? Op basis van de situatieanalyse maken we met u een concrete bestemming die richting geeft aan alle activiteiten van uw organisatie. Doel van deze bestemming is dat iedereen binnen uw organisatie aan hetzelfde doel werkt.
Stap 3: Realisatie & Implementatie. Uw missie is onderbouwd met een fundament; het businessplan. Hoe vertaal je dit plan naar de praktijk? Hoe creëer je een leidende coalitie en wat vraagt de ingezette koers van het leiderschap? UBS heeft veel ervaring met de realisatie en implementatie van strategische plannen. Wij richten ons op zichtbare en meetbare verbeteringen en resultaten, zodat u uw strategie succesvol in uw organisatie implementeert én borgt. Desgewenst kunt u hierbij ondersteund worden op basis van onze lean-filosofie.
Stap 4: Monitoring en Bijsturing. Na implementatie van het ingezette beleid, laten we u niet meteen los. Wij weten immers hoe ingrijpend een verbetertraject kan zijn. Periodiek bespreken wij met u de voortgang, dagen we u uit om de ingezette koers te blijven volgen en helpen we u naar de volgende fase. Deze werkwijze zorgt ervoor dat u niet verslapt of terugvalt in het oude patroon, maar koers blijft volgen met het vizier gericht op uw doel.
Coaches
Binnen de Strategie-sectie van UBS Business School zijn onderstaande docenten betrokken.
Alexander Boelen (Inno4Business) heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.
Marijn Mulders (Tolo Branca) heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.
Carlos Zwikker (Innoleaps). The past 3 years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best.
Joris Craandijk (Innovative Partners). Als marketeer, manager en strateeg heeft Joris bij een multinational veel binnenlandse en buitenlandse ervaring opgedaan. Daarin stond het creëren van nieuwe business altijd centraal. Of het nu handelde om een line extention, greenfield project, crisismanagement of een complex innovatie project, alles draaide om het verbinden van visie, strategie en management met een idee, de organisatie en de uitvoering. Samen op weg naar succes. Een echte ervaringsdeskundige.
Kosten
Prijzen worden op basis van uw behoefte samengesteld. Wij verzoeken u om contact op te nemen met UBS om uw coachingsbehoefte goed in kaart te brengen. U kunt ons hiervoor bellen of mailen: bel 030-2270497 of mail naar contact@ubsbusiness.nl. U kunt ook een gratis sparsessie aanvragen om uw businesscase met onze coaches te bespreken.