Volg een introcursus

Het umfeld van uw organisatie verandert voortdurend. Om goed in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden, is kennis en inzicht over strategisch management en leadership van essentieel belang. Zonder goed inzicht, kan er immers geen duidelijke koers worden bepaald en wordt de weg naar het doel vrij lastig. Met de Post HBO opleiding Strategisch Management & Leadership brengt u uw strategische kennis op een hoger niveau waardoor u na afloop beter in staat bent om de juiste management- beslissingen te nemen.

 Onderwerpen

– Welke trends en ontwikkelingen zijn er binnen strategisch management?
– Welke theorieën en concepten zijn er op het vlak van strategic leadership?
– Hoe breng ik mijn strategisch inzicht en leadership naar een hoger niveau?
– Hoe kenmerken strategy leaders zich ten opzichte van de rest/ concurrentie?
– Hoe stel ik een helder strategisch managementplan samen?
– Hoe krijg ik dit zo goed mogelijk geïmplementeerd in de organisatie?
– Welke managementinstrumenten kunnen mij hierbij helpen?
– En hoe meet ik de effectiviteit van mijn managementbeslissingen?

Resultaat

Na afloop van de Post HBO opleiding Strategisch Management & Leadership bent u in staat om zelfstandig een gedegen bedrijfsstrategie samen te stellen en succesvol te implementeren. Uw analysevaardigheden en strategisch handelen zijn naar een hoger niveau gebracht, waardoor u in staat bent betere en scherpere managementbeslissingen te nemen. U bent in staat om grip te houden op de nieuwe strategy-driven-organisatie en bent in staat om op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied strategie, verandermanagement, bedrijfscultuur en leadership. U rondt de opleiding af door een presentatie en verdediging van uw referaat.

Inhoud

Dag 1: Theorie, inzichten en concepten (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u welke maatschappelijke en economische dynamieken van belang zijn voor de organisatie. Hoe u hierop kunt inspelen en hoe u rekening kunt houden met alle stakeholders. Ook leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle bedrijfsstrategie voor uw organisatie te komen. U leert tot slot welke wetenschappelijke inzichten er de laatste jaren zijn gekomen en welke modellen en concepten u kunt gebruiken bij het bepalen van uw strategische koers.

Dag 2: Strategische analyse, planning en perspectieven (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u strategievorming in verschillende perspectieven en paradoxen kunt plaatsen. U leert strategisch denken, handelen en analyseren waarbij uw eigen strategische dilemma’s inzichtelijk en bespreekbaar worden gemaakt. U krijgt ook uitleg over het strategisch planningsproces. Aan de hand van een business case leert u actief spelen met nieuwe kennis en concepten. Uitgangspunt is om rekening houdend met alle stakeholderbelangen te komen tot een gedegen, haalbare en realistische bedrijfsstrategie.

Dag 3: Leiderschaps- en managementvaardigheden (college 5 en 6)

Deze dag zoomt in op leiderschapsvaardigheden en inzichten op het gebied van strategisch leadership. U krijgt nieuwe inzichten in de succesfactoren van strategy leaders. U wordt aan de hand van harde feiten en wetenschappelijk onderzoek, bijgepraat waarom bepaalde strategy leaders beter scoren dan anderen en hoe u hiermee uw voordeel kunt doen. Verder wordt u bijgespijkerd op het gebied van leadership en leert u o.a. hoe u een organisatie klaar kunt stomen voor uw ideeën, hoe u mensen mee kunt krijgen, hoe u het best om kunt gaan met interne weerstand, bedrijfspolitiek, het veranderen van culturen en structuren.

Dag 4: Implementatie en change management (college 7 en 8)

Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van de nieuwe strategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u een veranderteam prepareert en hoe u dit kunt managen, maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt gestuurd, welke metrics worden gehanteerd en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden.

Dag 5: Strategic management game & casuïstiek (college 9 en 10)

Tijdens deze dag staat action learning en internalisatie van het geleerde centraal. U leert aan de hand van een managementgame en groepsopdracht om een scherpe bedrijfsstrategie te formuleren, rekeninghoudend met een gegeven umfeld en bepaalde interne situatie. De bedrijfsstrategie dient vervolgens geoperationaliseerd, geïntegreerd en geïmplementeerd te worden.

Vorm

De Post HBO opleiding Strategisch Management & Leadership is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding.

Wie

De Post HBO opleiding Strategisch Management & Leadership is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van strategisch management en leadership, strategievorming, organisatiekunde en verandermanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Docenten

De docenten die de Post HBO opleiding Strategisch Management & Leadership voor u verzorgen, hebben hun sporen in zowel de wetenschap als de praktijk verdiend. Zij zijn vaak wetenschapper, onderzoeker of hoogleraar of hebben ervaring als consultant, strategy director, bedrijfsstrateeg, change manager of marketing manager. Alle docenten hebben goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van organisatiekunde, strategisch management en change management. Enkele docenten uit de opleiding:

Carlos Zwikker. The past years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best. Building on extensive strategic marketing and consulting experience, Carlos´ strength lies in enabling innovation, value creation and business building.

alexander-boelenAlexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Marijn_MuldersMarijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en verander processen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

Patrick van ThielPatrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 3895 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn ook mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Ervaringen

9.0

“Als ik kijk naar het resultaat dan heb ik veel geleerd. Dat was het doel en dus positief. Ook de locatie en de catering waren wat mij betreft prima! Inhoudelijk vond ik het merendeel van de sessies informatief en leerzaam met goede nieuwe inzichten. De ervaringen uit de praktijk zijn ook sprekend.”

8.0

“Goed verzorgd, communicatie en logistiek goed geregeld.” Colleges van Alexander Boelen en Marijn Mulders sprongen er uit. Goede koppeling tussen theorie en praktijk”

9.0

“Bevlogen docenten, met passie voor hun vak. Leuk en leerzaam om met vakgenoten de stof eigen te maken. Praktische tips gekregen om het geleerde in de praktijk te brengen. Het afsluitende referaat heeft in onze organisatie als actieplan gediend om het verandertraject door te voeren. Dit had een goede meerwaarde”

9.0

” Accuraat, professioneel, servicegericht, deskundig op vakgebied.”

Klik op de knop hieronder om de startdata van deze opleiding te bekijken (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Bekijk Startdata
  • * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.

Klik op de knop hieronder om in te schrijven voor deze opleiding (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Inschrijven voor deze opleiding

Bespreek uw leerbehoefte!

Overweegt u deze opleiding te volgen? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel via 030-2270497 of lees meer.

Creatie en verhoging van organisatiewaarde!

Weten hoe wij waarde voor uw organisatie creëren? Bel ons waardecreatieteam via 030-2270497 of lees meer.

Vragen? Contact ons! 030-2270497 of