Dienend leiderschap – in het Engels “servant leadership” genoemd – gaat over de dienstbaarheid aan medewerkers, klanten en de gemeenschap. Waar traditioneel leiderschap zich vaak bezig houdt met macht, status en hiërarchie, richt dienend leiderschap zich op bewustwording, zingeving, ontwikkeling en groei van medewerkers. Het idee achter dienend leiderschap is dat een leider vanuit een dienende rol beter kan bijdragen aan de groei van individuen. Medewerkers worden hierdoor zelfbewuster, gezonder en zelfstandiger. Ook zou dienend leiderschap kunnen werken als katalysator die de dienstbaarheid van de medewerkers zelf verhoogt. Dienende leiders worden niet gedreven door hun ego, maar zijn “gebalanceerde leiders” en dragen bij aan het grotere geheel.
Als we traditioneel- en dienend leiderschap tegen elkaar afzetten als extreme uiteinden binnen het spectrum leiderschap dan zal de meest ideale vorm van leidinggeven zich vaak ergens in het midden bevinden. De filosofie van dienend leiderschap richt zich op het menselijker maken van organisaties en heeft veel raakvlakken met sociale innovatie en transactioneel leiderschap.
Themaportal Business Development & Innovation
Presentatie 1e college Business Development & Innovation
Presentatie: Innovatie management 3.0
Presentatie: Referaat Business Develoment & Innovatie
Presentatie: Innoveren vanuit een “market oriented” perspectief
Docenten opleiding Business Development & Innovation (Post HBO)