Opleidingsinformatie:
De bouwwereld verandert razendsnel. Nieuwe bouwtechnieken, materialen, technologie en veranderende eisen en verwachtingen vanuit politiek en samenleving vragen om innovatie. Innovatie op het gebied van ontwerp, bouwproces, duurzaamheid, integrale samenwerking enzovoort. Om binnen deze context te kunnen floreren, is kennis van de belangrijkste trends op het gebied van innovatie management, business development en bedrijfsstrategie van essentieel belang. U krijgt inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen, maar bovenal ontwikkelt u unieke competenties om innovaties in uw eigen praktijk te initiëren en succesvol te implementeren. De masterclass richt zich puur op de bouwsector waardoor u na afloop gegarandeerd in staat bent om uw professionele uitdagingen beter aan te gaan.
Onderwerpen
– U leert welke trends en ontwikkelingen er gaande zijn in de bouwwereld.
– U krijgt nieuwe inzichten aan de hand van enkele best practices en bouwcases
– U leert wat de rol is van management en leadership is bij innovatieprocessen
– U leert hoe u een effectieve innovatie- en developmentstrategie kunt formuleren
– U leert hoe u een organisatie met innovatievermogen en ‘added value’ kunt bouwen
– U leert hoe u de innovatiestrategie kunt integreren en implementeren in de organisatie
– U leert welke vaardigheden vereist zijn om vernieuwingen in de bouw door te voeren
– U leert hoe u de effectiviteit van uw bouw innovatiestrategie kunt monitoren?
– U leert hoe u intern draagvlak kunt verkrijgen voor uw plan van aanpak
Resultaat
De Masterclass ‘Business Development & Innovatie in de Bouwsector’ verschaft u de kennis én de vaardigheden om managementvraagstukken om te zetten in het juiste concrete en operationele bouwbeleid. U bent op de hoogte van alle relevante trends en ontwikkelingen binnen de bouwsector. U weet hoe u een effectief innovatieproces binnen de bouw kunt opstarten en hoe u creativiteit en innovatie tot volle bloei kunt laten komen. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. U bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development en de mogelijkheden die dit geeft voor het vermarkten van een onderscheidend product. Tot slot leert u hoe u een goed business innovatie plan voor de bouw kunt opstellen. Na afloop van de Masterclass kunt u direct met het geleerde aan de slag.
Inhoud
College 1: Trends, insights en ontwikkelingen in de bouwsector (middag)
Tijdens deze middag krijgt u nader inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de bouwsector. Docenten Rick van der Zee (BAM) en Bart ter Steege (Jungeminds) nemen leren u tijdens deze sessie hoe u uw business innovatiestrategie nader kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten over business development uit de praktijk. U leert aan de hand van best practices en bouwcases hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. Tevens leert u hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw new businessstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen.
College 2: Onder begeleiding aan de slag met een plan van aanpak (avond)
Tijdens het avondcollege gaat u onder begeleiding van Arend Jan Majoor (Freshious) zelf aan de slag met uw plan. U leert aan de hand van cases, opdrachten en voorbeeldplannen hoe u uw bouw innovatieplan kunt structureren en de juiste fundamenten kunt leggen. U krijgt nader inzicht in de prioritering, operationalisering en concretisering van uw aanpak. Onder begeleiding van een ervaren docent en samen met uw groepsgenoten komt u tot een business innovatieplan waar u na afloop direct mee aan de slag kunt in de praktijk. Tot slot krijgt u aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle en effectieve business development implementaties. U krijgt te horen hoe er te werk is gegaan met de organisatie van creativiteit, productontwikkeling en time-to-market en wat de resultaten hiervan waren.
Vorm
De Masterclass ‘Business Development & Innovatie in de bouwsector’ is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over business development en innovatie in de bouwwereld.
Wie
De Masterclass ”Business Development & Innovatie in de Bouwsector” is bedoeld voor management professionals uit de bouwwereld die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van new business development en innovatie. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.
Docenten
De docenten die de Masterclass ‘Business Development & Innovatie in de Bouwsector’ voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Zij hebben doorgaans brede ervaring als businessstrateeg, changemanager, consultant, directeur of bedrijfsadviseur. Naast deze ervaring hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.
Rick van der Zee (Bam Woningbouw) is een jonge professional binnen BAM woningbouw. Samen met een team van hongerige M&I’ers is hij betrokken bij de ontwikkeling van een revolutionair product waarbij consumenten vanaf orientatie t/m de woonfase één geweldige beleving zullen ervaren. Victor&Wonen i.c.m. ditismijnthuis.nl; een exclusieve aanvulling op de Smart Collectie. Het is goed om te horen dat mijn uitdagingen universeel zijn en de oplossingen van anderen helpen zeker om snelle stappen vooruit te kunnen zetten.
Bart Ter Steege (Jungleminds). Bart is directielid van Jungle Minds en verantwoordelijk voor productontwikkeling. Hij is vooral gericht op digitale innovatie en concept development. Belangrijkste doel: het combineren van gebruikersbehoefte, bedrijfsstrategie en interface design in innovatieve digitale oplossingen die het verschil maken. Bart werkt ondermeer voor TNT, ABN AMRO, BAM en Schiphol Group. My professional goal is to combine user needs, ‘complicated’ business goals and new technologies into interface solutions that really do the job.
Kosten
Uw investering voor de Masterclass ‘Business Development & Innovatie in de Bouwsector’ bedraagt EUR 595,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal, catering en literatuur. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken.