Volg een introcursus

De omgeving van uw bedrijf is continu aan verandering onderhevig. Om goed op veranderingen in te kunnen spelen, is gedegen kennis van strategie, change en organisatieontwikkeling van levensbelang. Deze gecombineerde kennis zou idealiter moeten resulteren in de ontwikkeling van innoverend vermogen, toegevoegde waarde en concurrentiekracht. Om dit te bereiken, dienen er vaak de nodige veranderprocessen doorgevoerd te worden. Een zorgvuldig karwei wat ook weer om de nodige expertise vraagt. Deze opleiding helpt u enerzijds bij het verenigen van de innovation- en de veranderstrategie en anderzijds met de bijbehorende implementatie uitdagingen.

 Onderwerpen

– Opstellen van een effectieve business innovation- en developmentstrategie
– Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
– Integratie en implementatie van de innovatiestrategie in de organisatie
– Hoe kan ik een effectieve veranderstrategie formuleren en opzetten?
– De rol van leadership, verandermanagement en bedrijfscultuur bij innovatie
– Hoe kan ik het veranderplanningsproces opzetten, doorvoeren en managen?
– Hoe kan ik het verander/ implementatieproces bewaken, borgen en sturen?

Resultaat

Na afloop van de executive master ‘Business Development & Change Leadership’ bent u in staat om een gedegen bedrijfsstrategie samen te stellen en succesvol te implementeren. Uw analysevaardigheden en strategisch handelen zijn naar een hoger niveau gebracht, waardoor u in staat bent scherpere beslissingen te nemen. U weet hoe u een innovatie- cq veranderproces kunt opstarten en hoe u dit vertaald kunt krijgen in een tactisch implementatieplan. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. U bent op de hoogte van de succesfactoren van business leaders en weet hoe u veranderbeleid kunt doorvoeren en monitoren. Tot slot heeft u uitgebreide kennis op het gebied van business development, innovation en change management.

Inhoud

Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.

Module 2: Gedragsverandering & Leadership  (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. U leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Module 3: Veranderstrategie & Change Management (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module leert hoe u uw veranderstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en guidelines over change management uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u veranderprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met bestaande structuren en systemen en hoe u deze kunt veranderen en (weer) in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het managen van het veranderproces en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten van de veranderstrategie.

Module 4Implementatie & Monitoring Veranderbeleid (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een veranderstrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw veranderteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale veranderproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. U krijgt tevens aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties.

Module 5: Opzet en executie van het veranderplanningsproces (college 21 t/m 25)

Tijdens deze module leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de bedrijfsstrategie naar een tactisch veranderplan (oa. via een GAP-analyse). U krijgt nieuwe kennis en inzichten over organisatiekunde, (tactisch) verander management en HRM. U leert met welke projectmanagement-methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden. Het doel is te leren hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces. Tot slot leert u tijdens deze module hoe u uw tactisch veranderplan verder kunt vormgeven. Er wordt o.a. ingezoomd op het mobiliseren van mensen en middelen met een focus op het formeren van zelfsturende teams.

Module 6: Borging en Monitoring van het Veranderproces (college 26 t/m 30)

Tijdens deze module staat het implementeren, ontwikkelen en versterken van (zelfsturende) teams centraal. U krijgt methoden aangereikt om teams beter te laten functioneren (oa via bottum up empowerment). Er wordt ingezoomd op teamdynamieken, beloningsstructuren, teamprestaties,  vergroting van eigenaarschap en ROI. U leert o.a. hoe u geplande interventies daadwerkelijk geïmplementeerd en geborgd kunt krijgen in de organisatie . U wordt bijgepraat over effectieve implementatiemethoden zoals Agile, Lean en Scrum. Tot slot krijgt u aan de hand van best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties. Daarnaast wordt u bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Vorm

De Executive Master ‘Business Development & Change Leadership’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de masteropleiding aan diverse opdrachten en cases en rond uw master tenslotte af met het schrijven van een referaat.

Wie

De Executive Master ‘Business Development & Change Leadership’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van strategisch management en leadership, strategievorming, organisatiekunde en verandermanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of veranderkundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Docenten

De docenten die de executive master ‘Business Development & Change Leadership’ voor u verzorgen, hebben hun sporen in zowel de wetenschap als de praktijk verdiend. Zij zijn vaak wetenschapper, onderzoeker of hoogleraar of hebben ervaring als consultant, strategy director, bedrijfsstrateeg, change manager of marketing manager. Alle docenten hebben goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk. Tot slot hebben zij uiteraard ervaring op het gebied van organisatiekunde, strategisch management, change management, HRM en marketing. Enkele docenten uit de opleiding:

Arend_Jan_MajoorArend-Jan Majoor (Freshious) is een echte innovator. Gedreven door vernieuwing als het een betere wereld dient. Start graag nieuwe bedrijven en projecten op. Combineert 15+ jaar ervaring vanuit multinationals, nationals, MKB en startups. Actief nu met afval en recycling. Als geen ander weet hij structuur te brengen en chaos en, als de tijd daarvoor rijp is, ondersteunt hij anderen om zaken over te nemen. Vanuit deze drijfveer, werkt hij als ondernemer, als business developer, consultant en docent in Nederland en daarbuiten.

alexander-boelenAlexander Boelen (Inno4Business) heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Marijn_MuldersMarijn Mulders (Tolo Branca) heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en verander processen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

joris-craandijk-ubsJoris Craandijk (Innovative Partners). Als marketeer, manager en strateeg heeft Joris bij een multinational veel binnenlandse en buitenlandse ervaring opgedaan. Daarin stond het creëren van nieuwe business altijd centraal. Of het nu handelde om een line extention, greenfield project, crisismanagement of een complex innovatie project, alles draaide om het verbinden van visie, strategie en management met een idee, de organisatie en de uitvoering. Samen op weg naar succes. Een echte ervaringsdeskundige.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 12.859 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn ook mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken.

Ervaringen

8.0

“Bevlogen docenten, met passie voor hun vak. Leuk en leerzaam om met vakgenoten de stof eigen te maken. Praktische tips gekregen om het geleerde in de praktijk te brengen. Het afsluitende referaat heeft in onze organisatie als actieplan gediend om het verandertraject door te voeren. Dit had een goede meerwaarde” “

9.0

“Waardevolle opleiding met een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers brachten de stof op een boeiende manier over. De colleges werden op een interactieve manier gegeven waardoor er voldoende ruimte was om ervaringen te delen. Niet alle onderdelen uit de studiegids werden tijdens de opleiding behandeld en er werd geen gebruik gemaakt van de literatuur.”

9.0

“Dankjewel. Dankzij deze opleiding heb ik weer nieuwe inzichten erbij. Heel praktisch toepasbaar en tot de verbeelding sprekend met als bonus: leuke nieuwe professionals in mijn netwerk erbij en een kijkje in de keukens van andere organisaties. “

9.0

“Heel goede ervaring! De materie werd vanuit verschillende hoeken belicht en er was voldoende diepgang. Zeker bij de meer interactieve colleges was het ook zeer waardevol om met de rest van de deelnemers van gedachten te wisselen en van elkaar te leren. Docenten over algemeen van hoog niveau en duidelijk inhoudsdeskundigen. Soms sluit een college qua vorm en inhoud misschien iets minder aan bij je persoonlijke situatie/voorkeur, maar dat wordt door de andere colleges ruimschoots gecompenseerd”

Klik op de knop hieronder om de startdata van deze opleiding te bekijken (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Bekijk Startdata
  • * We vragen uw persoonlijke gegevens omdat de nieuwe AVG-richtlijnen ons dit voorschrijven.

Klik op de knop hieronder om in te schrijven voor deze opleiding (onze boekingsmodule opent in een nieuw tabblad)
Inschrijven voor deze opleiding

Bespreek uw leerbehoefte!

Overweegt u deze opleiding te volgen? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel via 030-2270497 of lees meer.

Creatie en verhoging van organisatiewaarde!

Weten hoe wij waarde voor uw organisatie creëren? Bel ons waardecreatieteam via 030-2270497 of lees meer.

Vragen? Contact ons! 030-2270497 of