Inbound marketing is een vorm van pull-marketing waarbij (voornamelijk via nieuwe media) potentiële klanten worden aangetrokken. De term is oorspronkelijk ontstaan als tegenhanger van outbound marketing. Traditionele telemarketing gaat uit van het benaderen van potentiele klanten via de telefoon (push marketing). De inbound filosofie gaat juist uit van potentiële klanten die zelf het contact opnemen met een bedrijf die voorziet in een behoefte die ze hebben.
Het internet heeft veel veranderd in het orientatiegedrag van consumenten (zowel zakelijk, particulier als B2B). Dit biedt mogelijkheden voor het werken volgens de inbound gedachte. Inbound marketing kan ervoor zorgen dat potentiële klanten zelf de producten en diensten vinden waar ze behoefte aan hebben, zonder gestoord te worden door traditionele marketing-instrumenten zoals koud bellen of advertenties.
Inbound marketing kan bestaan uit de volgende stappen:
Contentstrategie & Inbound marketing (Post HBO)
Branded Content Strategie (Post HBO)
Het webinar als inbound marketingtool
Content mapping als basis van je contentstrategie (whitepaper)
Nut en noodzaak van contentstrategie
In 7 stappen naar een solide contentstrategie
Persoonlijke marketing is met automation in aantocht
Presentatie: Global Content Strategieeën
Presentatie: Content Marketing Campagnes & Online Leadgeneratie