FME is de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. Onze 2.200 leden zijn technostarters, handelsbedrijven, middelgrote en kleine industrie (mki) en grote industrie/multinationals die actief zijn in de sectoren metaal, elektronica, elektrotechniek en kunststof. Er werken bij onze leden 220.000 medewerkers. De gezamenlijke omzet van de FME-leden bedraagt 91 miljard en zij exporteren voor 49 miljard.
Voor FME heeft Utrecht Business School een in-company programma georganiseerd waarbij de Post HBO Business Development & Innovatie als basis gold. Vanuit deze basis is het programma ingevuld met cases en maatwerk voor FME. Docenten Alexander Boelen, Arend Jan Majoor, Marijn Mulders en Joris Craandijk verzorgden namens UBS het programma. De hoofdvraag van het programma was: Hoe kan FME succesvol(ler) worden c.q. nieuwe waarde creëren d.m.v. de ontwikkeling en implementatie van een effectieve innovatie- en business developmentstrategie?
De doelstelling die is meegegeven aan UBS inzake het programma, is een meervoudige. Onderstaande vragen vormden de gewenste output van de 5 daagse training. Hier is uiteindelijk naar volle tevredenheid in voorzien. Hoe kan ik een effectieve innovatie- en developmentstrategie geformuleerd worden? (Het creëren van nieuwe waarde; concreet: hoe pak je het aan? Wat zijn de grondregels om succesvol te zijn? Welke vaardigheden zijn vereist om vernieuwingen door te kunnen voeren? Hoe kan de innovatiestrategie geïntegreerd en geïmplementeerd worden in de organisatie?
Het programma bestond uit de 5 basisblokken van de Post HBO Business Development & Innovatie. Te weten: Strategisch management en business model innovation (dag 1), Innovatie management en business development (dag 2), Bedrijfscultuur en verandermanagement (dag 3), Leadership in business development projecten (dag 4), Implementatie new businessbeleid (dag 5). Tijdens het programma is de algemene theorie over deze onderwerpen gelardeerd met voorbeelden en best practices uit de FME-sector. Hierdoor werd de materie voor een ieder erg van toegevoegde waarde en kon men er zodoende prima mee uit de voeten.
Na afloop van de incompany opleiding waren de deelnemers in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan een business innovation strategie. Er was inzicht en kennis opgedaan over het opstarten van een effectief innovatieproces. Er is daarnaast geoefend met leiderschapsstijlen waardoor men na afloop op de hoogte was van de (on)mogelijkheden die bepaalde managementstijlen hebben voor het welslagen van innovatieprocessen. Tot slot is er uitgebreide kennis opgedaan over het omgaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. Het programma bracht de deelnemers, werkzaam in zowel de Marketing, Business Development, en Innovatie, nieuwe inspiratie om hier direct mee aan de slag te gaan.
Wilt u een incompany- / teamtraining bij u op kantoor organiseren? Dat kan. Utrecht Business School biedt diverse maatwerkprogramma’s aan op het gebied van management & leadership. Daarnaast kunt u een groot aantal van de open opleidingen ook als incompany opleiding boeken. Mocht u variaties hierop willen aanbrengen dan kan dat uiteraard ook. Heeft u vragen, wilt u advies of een offerte aanvragen? Neemt u dan contact op met onze incompany-adviseur. Telefoon: 030-2270497.